polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    Mazda 121: classic car?
     

    Wordt de

    MAZDA 121

    ooit een "classic car"?

     
    Het Japanse MAZDA had in de jaren '80 van vorige eeuw een submerk, dat AUTOZAM heette en dat enkel op de Aziatische markt werd aangeboden. In 1989 stelde MAZDA een nieuw model voor, dat AUTOZAM REVUE genoemd werd. Terwijl toentertijd heel de autoscene bestond uit vierkante, hoekige auto's, met veel strakke, rechte lijnen, viel de nieuwste MAZDA-telg op door zijn ronde vormen, die het autootje een schattige uitstraling gaven.
     
    Toen de AUTOZAM REVUE wat later op de Europese en Australische markt werd geïntroduceerd, onder de benaming MAZDA 121, bleven de reacties niet uit. HEt Nederlandse tijdschrift "Autoweek" schreef over de 121 ander andere: 
     
    """Zijn olijke aanblik is toch nog steeds een grote charme van dit goedmoedig ogende, vreemd gebolde autootje, dat als originele kermisattractie geen slecht figuur zou slaan."""
    Een kermisattractie was de "bolhoed", zoals hij ondertussen in Nederland genoemd werd (in Vlaanderen hielden ze het op "bolleke"), zeker niet. Met zijn 73 PK sterke 1300cc zestienklepper (in België werd de auto ook met een nog belastingsvriendelijkere 1100cc aangeboden) was de "bubble car" zeker geen trage auto. Met zijn vier deuren was ook de achterbank makkelijk bereikbaar. De in twee delen neerklapbare achterbank zorgde voor een enorme kofferruimte, met als enige opmerking dat de opening van de kofferklep een beperkende factor was voor de omvang van de lading.
     
    Wie bij de aanschaf van zijn 121 een beetje dieper in de portemonnee wilde grijpen, kon kiezen voor de versie met een elektrisch "cabrio"-schuifdak. Dit kunststof schuifdak bracht herinneringen aan de FIAT 500 en CITROEN 2CV omhoog. In tegenstelling tot deze klassiekers, was de bediening van het dakje, dat zowel van voor naar achter, als van achter naar voor open kon, elektrisch in de MAZDA 121. Maar het "topless" rijden-gevoel was er niet minder om.
     
    Hoewel het bolhoedje veelvuldig in de pers beschreven werd, en het een opvallend autootje was, dat bovendien erg budgetvriendelijk was en weinig of geen mechanische problemen kende, viel de MAZDA 121 DB (zoals de typebenaming voluit luidt) niet echt in de smaak bij het grote publiek en werd hij geen verkoopsucces. Na de fusie met FORD werd het bolhoedje dan ook snel vervangen door een FORD FIESTA cloon, waarvan alleen de badge nog verwees naar MAZDA.
     
    Wie een goedkope, leuke klassieker zoekt, die weinig onderhoud vergt, weinig verbruikt en toch prettig rijdt, doet er goed aan eens uit te kijken naar een MAZDA 121. De eerste bolhoedjes werden in de Benelux verkocht vanaf 1991, dus deze pareltjes zijn ondertussen ook alweer 18 jaar oud. De monopoint injectie wordt niet door een computer gestuurd, en verder is dit autootje nog helemaal "van de oude leest", maar met een prima mechaniek en van een prima kwaliteit.
     
    In plaats van 5000 tot 10000 euro aan een FIAT NEUVO 500 of een CITROEN 2CV te spenderen, kun je voor 1000 - 2500 euro een MAZDA 121 in prima conditie vinden, waarmee je nog jarenlang van onbezorgd rijplezier kunt genieten. En met het dakje open, als het weer het toelaat...
     
    Op de foto: de Japanse "AUTOZAM REVUE" (bemerk het rechts stuur)
     
     
    klik voor vergroting 
     
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl