polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    Nieuwe B-nummerplaten = dure grap
     

    Nieuwe B-nummerplaten = dure grap

     
    Eind 2010 werden de eerste Belgische nummerplaten naar Europees model uitgereikt. In België blijft een nummerplaat bij verkoop van de auto bij de eigenaar, dit in tegenstelling tot b.v. Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarom zie je soms nog 'oude' nummerplaten met slechts vijf  letters en cijfers rijden, naast de meer gebruikelijk nummerplaten met drie letters en drie cijfers. Die 'vijf-combinatie' wordt door de eigenaars gekoesterd als een juweeltje, want het is het 'bewijs' dat men reeds lang met de auto rijdt.
     
    Toen een tijdje geleden de combinatie met letters vooraan en cijfers achteraan uitgeput raakte, liet staatssecretaris Etienne Schouppe ze vervangen door deze met dire cijfers vooraan, gevolgd door drie letters.
     
    Maar dat was niet naar de zin van 'Europa', die Belgenland nog maar eens op de vingers tikte en aandrong op een nummerplaat naar Europees model.  En dan nog liefst een nummerplaat met hoog contrast, zoals zwart op wit of zwart op geel.
     
    Nu ligt geel-en-zwart in Belgenland héél gevoelig: dat zijn namelijk de kleuren van Vlaanderen, dus die kleurencombinatie kon alvast op een stevige 'NON' vanuit Waalse hoek rekenen. Schouppe koos dan toch maar voor de gebruikelijke rood op witte achtergrond, die al decennialang gebruikt wordt. Hoewel het rood dit keer een tintje donkerder is, zodat het contrast zo hoog mogelijk is. (Uiteraard is dit bedoeld om de GATSO en ander snelheidscamera's optimaal te laten renderen...)
     
    Wie sedert de invoering van dit nieuwe nummerbord, dat er één cijfer bij kreeg, en nu begint bij '1-AAA-001' een nieuwe inschrijving vroeg (voor een nieuw of gebruikt voertuig) mag zijn 'oude' nummerplaat niet langer overplaatsen op zijn nieuwe voertuig, maar krijgt van de D.I.V.  automatisch zo 'n Europese nummerplaat toegekend. Niet alleen moet er voor dat nieuwsoortig nummerbord tegenwoordig weer betaald worden (20 euro a.u.b.) je moet je oude 'officiële' nummerplaat -die met het stempeltje van de D.I.V.- ook METEEN terug insturen, want anders wordt je 2x wegenbelasting aangerekend!!! Eenmaal via de oude nummerplaat en eenmaal via de nieuwe.
     
    Het 'leuke' aan deze zaak is dat je altijd MINIMUM EEN MAAND DUBBEL betaalt. De wegenbelasting geldt immers per kalendermaand, en gaat dus in vanaf de eerste van de maand waarin de nieuwe nummerplaat werd toegekend. Stuur je de oude nummerplaat met de post terug naar de D.I.V., dan hangt het er maar van af a) hoe snel de post is en b) hoe snel ze bij de D.I.V. dat pakje 'behandelen.' Wie zijn nummerplaat tegen het einde van de maand verzendt, die kan gegarandeerd (minimum) TWEE maanden dubbel betalen.

    Daarom een TIP voor iedere Vlaming die een ander voertuig wil laten inschrijven: BRENG JE OUDE NUMMERPLAAT EIGENHANDIG BINNEN IN EEN VAN DE 'SATELLIETEN' VAN DE D.I.V. Dan krijg je meteen een bewijs van 'schrapping van de nummerplaat' en voorkom je dat je te lang dubbel moet betalen. En als je het helemaal zuinig wil spelen, dan breng je de oude nummerplaat tegen het einde van de maand binnen (b.v. de 31ste) en ga je in het begin van de volgende maand je nieuwe voertuig laten inschrijven.(b.v de volgende dag, de 1ste) Zo vermijd je dat je dubbele wegenbelasting moet betalen.
     
    Op de website van GOCA vind je de adressen van de satellieten van de D.I.V.
     
     
     1 - HOT - 666 
     
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl