polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    2011 Morgan Threewheeler voorgesteld
     

    2011 Morgan Threewheeler voorgesteld

     
    Op de autosalon van Genève heeft het Britse Morgan zijn 'nieuwste' creatie voorgesteld: de Morgan Threewheeler. We schrijven 'nieuwste' tussen aanhalingstekens omdat Morgan de Threewheeler een eeuw geleden ook al verkocht. En dat is geen tikfout: tussen 1911 en 1939 brachten ze ook al zo'n driewieler op de markt, met een staande V-twin vooraan.
     
     
    poster vd originele Morgan 3-wieler 
     
     
    In 1932 kwam de driewieler met een viercilinder onder de kap op de markt, die werd nog tot 1952 geproduceerd. Driewielers verkochten in het land van de Queen behoorlijk goed, omdat zo'n voertuig in het Verenigd Koninkrijk als motorfiets werd beschouwd en daarom goedkoper was in wegenbelasting en verzekering.

    Maar toen de Britse economie na de Tweede Wereldoorlog eindelijk terug op snelheid kwam, stopte Morgan met de productie van de driewielers en werd alle aandacht op de fabricage van de vierwielige retro-auto's gericht.
     
     
    Wie toch nog behoefde voelde om in zo leuke driewiel-Morgan rond te hossen, kon zijn verlangen bevredigen met een kit-car, die het uiterlijk van de Morgan aan een moderne mechaniek koppelde. Zo kon je bij de Britse firma B.R.A. een trike bestellen die je zelf moest voorzien van een motor uit de superbetrouwbare Honda CX. Niet alleen waren deze motorfietsen beroemd om hun lange leven, met de Japanse techniek en een watergekoeld blok kon je met een gerust hart een ritje aanvangen, zonder de angst om langs de kant van de weg te moeten wachten op de wegenwacht.
     
     
    De B.R.A. met Honda V-twin uit de CX
     
    B.R.A. met Honda motor 
     
     
    Die Japanse techniek zinde een aantal 'puristen' niet, en daarom werd de B.R.A. aangepast om het (oubollige) Moto Guzzi V-twin blok te kunnen huisvesten.
    (ik heb niets tegen Moto Guzzi: heb er zelf drie gehad, plus nog een hoop andere Italiaanse tweewielers -Benelli, Gilera, Laverda, Ducati, Aermacchi,...- dus ik weet waarover ik het heb als ik over betrouwbaarheid en onderhoudsvriendeljikheid spreek)
    Momenteel kun je nog altijd zo'n kit bestellen bij Aero Cycle Cars, prijzen beginnen bij GBP 1895,00 (zo'n 2200 Euro) en gaan tot £ 8080,00 of € 9400 (telkens + BTW) voor een uitvoerige kit waarin zowat alle onderdelen begrepen zijn, met uitzondering van de donor Guzzi.

    Het eindresultaat kan er dan ongeveer zo uitzien:
     
     
    trike met Guzzi motor 
     
     
    Maar wie over een ruimer budget beschikt kan dus, zoals in aanvang van die blogje gemeld, vanaf nu een échte Morgan Threewheeler bestellen. Je moet dan rekenen op zo'n 30.000 Euro plus BTW, maar voor dat geld hoef je dan niet meer zelf je driewieler in mekaar te sleutelen en krijg je een 1800cc Harley-Davidson motor in het vooronder. Die vette tweepitter is goed voor 100 PK en lanceert dankzij het lage gewicht de Threewheeler in 4,5 seconden tot 100 km/u. De topsnelheid van 185 km/u zal voor velen ook al een vuile onderbroek betekenen, want in zo'n open bakkie met je kont op een paar centimeter van het asfalt zul je alle sensaties driedubbel gewaarworden.
     
     
    de 2011 Morgan Threeweeler 
     
    2011 Morgen Threewheeler 
     
    2011 Morgan Threewheeler 
     
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl