polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    Volvo-hybride op komst
     

    Volvo-hybride op komst

     
    Bij Volvo hebben ze gezond verstand. De 'Zweedse' autofabrikant (we zetten 'Zweedse' tussen aanhalingstekens, omdat Volvo -jammer genoeg- deel uitmaakt van de Chinese Geely-groep)  is altijd al een pionier geweest wanneer het op veiligheid en innovatie aankwam. De oudere Volvo-eigenaars zullen zich met weemoed de oersolide constructie van hun 'Katterug' (toen nog zonder tussen -n), 'Amazone', of 140-serie herinneren.
     
    Dat waren auto's die niet alleen veilig (voor hun tijd) waren, maar ook nog eens superbetrouwbaar, en quasi onverslijtbaar. Het koetswerk roestte zelden, en de B-series motoren hielden het honderdduizenden kilometers vol. Zo rijdt er in de USA een Volvo P1800 ('The Saint') rond met meer dan 2.600.000 Miles (= 4.160.000 kilometers) op de teller!!! (LINK)
     
    Die generatie Volvo-rijders was bij de rest van de weggebruikers bekend als de wollensokkengeneratie: Volvorijders stonden destijds bekend als voorzichtig en milieubewust.

    Met de introductie van de generatie Ford-Volvo's (1999-2009) was het afgelopen met dat imago. De hedendaagse Volvorijder is evengoed een bumperklever als de gemiddelde Audi- en BMW-rijder. Zo een Ford-Volvo heeft voor mij trouwens evenveel aantrekkingskracht als een opgedroogde koeienvla.
     
    Maar daar zou nu verandering in kunnen komen: misschien ga ik mijn mening herzien, als Volvo zich aan zijn woord houdt en 'binnenkort' een doordachte 'hybride' op de markt brengt.
     
    Het concept is eenvoudig: gooi alle bestaande aandrijfmechaniek uit de auto, bouw een generator en een elektromotor in, en voilà: Le Volvo Nouveau Est Arrivé.
     
     
    Elektrische Volvo 
     
     
    Elektrische Volvo 
     
     
    'zoek de zeven vertschillen' 
     
     
    Neen, dit is geen spelletje 'Zoek De Zeven Verschillen', dit zijn de drie concepten die Volvo vanaf begin 2012 gaat uitproberen. Bij Volvo noemen ze het elektrische auto met 'Range Extender'. En dat is geen nieuw model van de Range Rover familie (die lange tijd samen met Volvo deel uitmaakt van de Ford groep...), maar een benaming die erop wijst dat deze elektro-auto een eigen elektriciteitscentrale aan boord heeft.
     
    Een compacte driecilinder verbrandingsmotor wekt de nodige stroom op, wanneer de accucapaciteit ontoereikend wordt. Omdat die verbrandingsmotor als generator werkt, hoeft hij niet over een breed toerentalbereik te beschikken en kan de verbranding geoptimaliseerd worden, zodat er een gering brandstofverbruik en dito uitstoot van schadelijke gassen is. Volvo maakt gewag van minder dan 50 gram CO2 per kilometer. Met een brandstoftank van 40-45 liter, zou de nieuwe elektrovolvo meer dan 1000 kilometer moeten kunnen afleggen.
     
    En, met een voldoende opgeladen accu, in de stad zou de Volvo emissievrij kunnen rondbollen, wat een heel sterk argument is om de nieuwe generatie geitenwollensokkendragers, pardon 'groene jongens' over de streep te trekken.
     
    Of de nieuwe Volvo's -onder Chinees management- ooit het niveau van de Zweedse Volvo's uit de voorbije eeuw gaan evenaren? Laat ons het hopen. Op die manier kan Volvo de betekenis van zijn naam ('ik rol', afgeleid van het Latijnse werkwoord 'volvere') terug waar maken.
     
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl