polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    De Russische GAZ VOLGA
     

    Волга ГАЗ-24-10

     
    In augustus maakte PoPoL zich druk om een schrijver die geen automerknamen correct kon overschrijven. (zie HIER) De dader in kwestie (een dyslectische Bosniër...) maakte van een Buick Rivièra een 'Rivera' en ook de Russische Gaz 24-10, bij ons bekend als de 'Volga' werd verkeerd gespeld, als 'Wolga' met een 'W'.
     
    Nu is de schrijfwijze van die Russische rivier in het westers schrift wel een mogelijk punt van discussie, want de ene keer wordt Волга geschreven als Volga, de andere keer als Wolga. Maar het automerk, ГАЗ (Gaz), bracht het model '21' en later de '24' op de Europese markt uit onder de westerse benaming VOLGA, met een 'V' geschreven, dus is er over de schrijfwijze van dat automerk geen discussie mogelijk.
     
    De Volga (Gaz 21) werd een poosje in mijn toenmalige woonplaats Antwerpen door het bedrijf C.I.V.A. geassembleerd, en kreeg er voor de Benelux-markt zelfs een hele vreemde motor ingeplant: een ... Rover-diesel, afkomstig uit de Land-Rover reeks van het Britse prestigemerk.
     
    "één van de krachtigste DIESELS der wereldproduktie", vermeldde de reclame (reklame?) in die dagen.
     
     
    'made in antwerp' 
     
     
    Горьковский автомобильный завод, oftewel de Gorky Automobiel Fabriek, kortweg GAZ, bracht in 1969 de opvolger van de '21' op de markt, en dat werd de ГАЗ-24, je raad het al: de GAZ 24. De productie van deze tankachtige 'middenklasser' liep tot 1991. Voorwaar een mooie carrière, als je bedenkt dat maar bitter weinig Russen zich zo'n auto konden veroorloven. In het moederland werd de Volga voornamelijk door taxibedrijven en hoge partijpieten gebruikt.
     
    In België kon je in de jaren '70 en '80 wel eens zo'n Volga zien rijden. Persoonlijk heb ik één (groot) gezin in mijn buurt gekend dat met zo'n tank -pardon: 'Volga'- rond reed. Met een geclaimde topsnelheid van 145 km/u, een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 23 seconden en een verbruiksopgave van 13 (!) liter diesel per 100 km voorwaar geen doetje om mee te rijden. Niet verwonderlijk als je weet dat de officiële gewichtsopgave '1410 - 1850 kg' was.
     
    Wie op zoek is naar zo'n oude Volga, kan er op dit ogenblik eentje vinden op de website van 2dehands.be waar de auto -hoe kan het ook anders- foutief wordt vermeld als 'Wolga'.
     
     
    momenteel 'te koop' 
     
     
    Deze arme sukkelaar heeft vroeger veel beter dagen gekend, en zag er ooit zo mooi uit als de Volga's op onderstaande beelden:
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    Het Russische Gaz bestaat de dag van vandaag nog altijd. De Volga wordt al een poos niet meer geproduceerd, maar van 2008 tot 2010 liep een opvolger, de SIBER, van de band. Je kunt het model een beetje vergelijken met de oude Opel Omega. De Goeie ouwe Volga '24' was destijds een concurrent voor de Opel Rekord. Er is dus nog altijd niets nieuws onder de (Russische) zon...
     
     
    GAZ Siber 
     
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl