polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    Pomp je banden op!
     

    Pomp je banden op!

     
    Een studie toonde aan dat maar liefst 71% van alle auto's onderweg is met een te lage bandenspanning. Dat is bijna drie op de vier auto's! De kans is dus behoorlijk groot dat ook jij tot die zachtrijders behoort...
     
    Een te lage bandenspanning is niet alleen slecht voor de verbruikscijfers -een te zachte band veroorzaakt meer rolweerstand en zet een deel energie om in op- en neerbewegingen- te weinig lucht in de banden zorgt ook voor snellere slijtage van de banden, een verminderde grip en een onvoorspelbaar rijgedrag van de auto. In extreme gevallen kan de band zelfs van de velg floepen bij een bruusk manoeuvre! En wanneer je met een te zachte band door een put rijdt, dan kan je zowel de band als de velg beschadigen. Oppompen die banden, nu!
     
    Je vindt de vereiste bandenspanning van jouw wagen terug in het instructieboekje en meestal hangt er een sticker in de deuropening aan de chauffeurskant, waar de vereiste waarden op staan. Meestal zijn dat twee waarden, naargelang het gebruik van de auto: eentje voor een licht beladen voertuig, en eentje voor een auto die vol beladen is.
     
    Vertrouw niet op het oog: denk niet 'die zien er nog goed uit', maar maak er een gewoonte van om minstens eenmaal per maand (beter nog eenmaal per week) de bandenspanning te meten, b.v. wanneer je gaat tanken. Je moet er ook rekening mee houden of je banden warm gereden zijn of niet: een warme band heeft een hogere spanning dan een koude, want lucht zet uit bij warm worden. Zijn je banden echt 'warm' (b.v. na een lange snelwegrit) dan moet je ongeveer 0,2 ATM méér druk op de banden zetten dan op de tabel aangegeven, want dat zijn waarden gemeten met koude banden.
     
    Een band die lichtjes te hard opgepompt is zal een ietsiepietsie minder comfort bieden (harder rijden) dan een normaal opgepompte band, maar je verbruik zal er wel mee dalen en je wiel kan beter tegen een stootje. Beter een te harde dan een te zachte band, dus!
     
    Wie andere wielen op z'n auto monteert (meestal bredere velgen, vaak met een grotere diameter) moet zijn bandenspanning navenant aanpassen. Een brede slof heeft meer luchtdruk nodig dan een smallere. Informeer je bij de fabrikant!

    En tenslotte nog dit: de bandenspanning is natuurlijk niet alleen voor auto's van levensbelang: ook motorfietsen, brommers en zelfs gewone fietsen zijn erg gevoelig voor een te lage bandenspanning. En aangezien te op een tweewieler je evenwicht moet zien te houden, kun je dat maar beter doen op correct opgepompte banden.

    Hoe kom ik nu tot dit blogje? Ik ben gisteren een lekker fietstochtje gaan maken en hoewel ik de banden een tijdje geleden (zo leek het toch) nog manueel bijgepompt had, vond ik dat ik zo hard moest trappen om vooruit te komen. Een pitstop bij het benzinestation bevestigde mijn vermoeden: er stond nog amper 2 ATM op de bandjes, terwijl dit voor een (gewone) fiets toch minstens 4,5 ATM moet zijn. Dankzij een verloopnippel kon ik moeiteloos (en gratis) mijn banden op de nodige druk zetten en reed m'n fiets eens zo licht verder.
     

    Oppompen die handel!

     
     
     
     
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl