polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    Schakelen of automaat?
     

    Schakelen of automaat?

     
    Wat ik mij soms afvraag is: wat is het nut van een schakelbak? Zelf heb ik zo'n 38 jaar rijervaring en heb ik tientallen auto's gehad. Een deel daarvan met manuele versnellingsbak,  een deel met automaat. Er waren auto's met vier versnellingen en met vijf, en automaten die traploos werkten of twee, drie of vier trappen hadden.

    Sinds 1974 heb ik -naar schatting- zo'n miljoen kilometer afgelegd. Daarvan reed ik ongeveer driekwart met een handgeschakelde auto, de rest met een automaat. Met het ouder worden lijkt de behoefte om te 'roeren met de pot' hoe langer hoe minder te worden. En lijken de automaten ook beter te worden.
     
    De meest miserabele automaat moet wel mijn Renault 20 zijn geweest, begin jaren '80. Dat was een 1600 cc met een loodzwaar koetswerk, waardoor de drietrapsautomaat de motor steevast hoog in de toeren liet klimmen. De meest luxueuze bak was die van m'n Rover P5 uit 1958. De drieliter zes-in-lijn had een automaat waarvan je de eerste versnelling kon uitschakelen, zodat je zonder schokken in z'n "2" de stad kon rondrijden: de koppelomvormer zorgde voor de 'flow' en de Rover reed als op een wolk.
     
    Wie denkt dat een automaat per sé meer moet verbruiken dan een handgeschakelde bak, die denkt fout. Mijn huidige auto (een vijftien jaar oude Honda Civic 1400 cc automaat) heeft een verbruik van 6,75 liter per 100 km, of 1 op 14,8. (Dit is het gemiddelde verbruik, gemeten over meer dan 50.000 km) De viertrapsautomaat heeft een automatische vergrendeling van de koppelomvormer, waardoor de bak niet slipt eens hij op toeren is. Met een extra lange vierde trap, goed voor 110 km/u bij amper 3000 tr/min rijdt deze japanner behoorlijk zuinig.
     
    Daarbij komt dat een automaat aanzet tot rustiger rijden en een meer ontspannen rijstijl toelaat. In de file hoef je enkel je voet van het rempedaal te halen en de auto kruipt al zachtjes vooruit. En op een helling vertrekken is kinderspel. Mis schakelen kan niet, de motor in het rood jagen ook al niet, en remmen op de motor doe je door de selector naar je toe te trekken: de bak schakelt dan een trapje terug, maar alleen als het toerental niet te hoog wordt.
     
    De tijd van de truttenschudder met jarretellenaandrijving ligt al lang achter ons, hoewel ik enkele decennia geleden ook een poos met een DAFje heb gereden en ik daar niets mee vond. Die CVT (continu variabele transmissie, nota bene een Nederlandse uitvinding !) wordt momenteel trouwens op vele (motor-)scooters gebruikt. Als zelfs motorrijders automatisch gaan rijden, waarom zouden automobilisten dan nog langer de hand aan de pook moeten slaan?
     
    Foto: 1960 Rambler met 'juke box' selector
     
     
    1960 Rambler
     
     
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl