polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    VW koopt DUCATI op
     

    VW koopt DUCATI op

     
    Liefhebbers van Ducati zijn in rouw: het legendarische Italiaanse motormerk uit Bologna werd opgekocht door de Duitse groep V.A.G., beter bekend als 'Volkswagen'.
     
    Ducati Meccanica begon in 1945 met het bouwen van motorfietsen, maar was in oorsprong een radiofabriek, genaamd Societa Scientifica Radio Brevetti Ducati.

    In die beginperiode, kort na de oorlog,  bouwde Ducati -net zoals zovele andere kleine Italiaanse motorfietsfabrikanten- lichte motorfietsen met een cilinderinhoud van 48 en 65 cc. De Cucciolo -een 48cc viertakt machine- is voor kenners nog altijd een verzamelobject.
     
    Maar de grote doorbraak voor Ducati kwam er in 1954, nadat ene Fabio Taglione (1920-2001) in dienst kwam. Taglione bedacht de desmodromische kleppenbediening via een z.g. 'koningsas', waarbij de kleppen niet alleen geopend werden door tuimelaar, maar ook gesloten. Door dit innovatieve systeem konden de Ducati-motoren (veel) hogere toerentallen draaien dan een traditionele viertaktmotor, waarbij de kleppen gesloten worden door middel van klepveren en zo kunnen gaan 'zweven' wat tot vernietiging van de motor kan leiden.

    De eerste motorfiets met dit revolutionaire type klepbediening was de Ducati Desmo 125 GP (1956). Kort daarna ontwierp Ducati ook een motor speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt: de Ducati Apollo 1260 (1962). Maar de internationale doorbraak kwam er in de jaren zeventig van vorige eeuw, met de legendarische 750 GT, een liggende tweecilinder-in-V met de cilinders onder een hoek van 90°, wat -in combinatie met de open megafoonuitlaten- voor een fantastische 'sound' zorgde. Later volgende de 750 SS en de 900 SS, die onder meer in handen van de Britse race-legende Mike Hailwood vele races zouden winnen.
     
    Door de gecompliceerde bouwwijze van het desmodromisch systeem waren die vroegere Ducati motoren vaak meer dan een handvol voor de doorsnee motorfietshersteller. Vele motoren werden in de soep gedraaid door de onkunde waarmee deze pareltjes mishandeld werden. Het correct afstellen van de diverse spelingen vereiste veel tijd en vakmanschap.

    Ducati was zich bewust van dit probleem en kwam in 1979 met de Pantah op de markt. Bij deze motor werd de kleppenbediening niet langer door de vertrouwde koningsas gevoerd, maar door een uit de automobielwereld afkomstige distributieriem. Tot op de dag van vandaag houdt Ducati het bij dit type nokkenasaandrijving voor zijn V-twins.

    Met de overname van Ducati door VW gaat een droom van VW-patriarch Ferdinand Piëch (75) in vervulling, die een groot  liefhebber is van Italiaans design. Dat bewees Piëch eerder al toen ook Lamborghini door VW werd opgekocht.
     
    Hopelijk mag Ducati -in tegenstelling tot Lambo- zijn eigenheid bewaren, en wordt het merk niet verwaterd tot een tweewielige Audi, of erger nog: een halve Golf...
     

    Een heerlijk triootje:
     
    Ducati 750 S
     
    750S 
     
    Ducati 900 SS
     
    900 SS 
     
    Ducati Mike Hailwood Replica
     
    Mike Hailwood Replica 
     
     
     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl