polka.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    advertenties

    Bookmark and Share

     
     
    Niet gevonden wat je zocht?
    Vind het met GOOGLE !
     
     
    Google
     
     
     
    Foute wintertips

    Op de website van "autokanaal" werd er een bericht geplaatst dat zogezegd tips bevat voor rijden bij winterweer.

    Het bericht is gebaseerd op info van "Touring", een Belgische automobilistenvereniging.

    Tot mijn stomme verbazing staan er een hoop bedenkelijke tips in de opsomming, lees eerst even mee:

      • "Nooit kort afremmen en snelheid aanpassen"
        men had beter geschreven "snelheid aanpassen en nooit hard remmen"
        nu lijkt het wel of je nooit de snelheid moet aanapssen...
      • "Nooit plots aan het stuur trekken"
        Tenzij je in en vligtuig zit, heeft het "trekken" aan het stuur geen enkel effect...
      • "Gaat de auto aan het slippen, geef dan nooit gas bij...etc"
        Een voorwielaangedreven auto zal eerder over de voorwielen schuiven ('onderstuur')
        een achterwielaangedreven auto zal eerder achteraan uitbreken ('overstuur')
        Wie bij een oversturende slip plots de voet van het gaspedaal haalt kan een 'tankslapper' krigen
        d.w.z. de achterkant van de auto kàn plots naar de andere kant slingeren en de auto volledig laten rondtollen.
        In geval van overstuur moet je tegensturen en gas minderen, maar zeker niet abrupt gas lossen!
      • "Gaan de wielen blokkeren, rempedaal lichtjes indrukken, ... enz"
        Indien je wielen blokkeren moet je de rem eerst loslaten, niet "lichtjes indrukken"!
      • "Anticipeer. Een vooruitziende rijstijl houdt in dar er voldoende afstand wordt."
        Afstand wordt gehouden, zal men wel bedoelen?
      • "Op een gladde ondergrond in tweede versnelling vetrekken (sic) om te verhinderen dat de wielen gaan slippen."
        Behalve dat 'vet-rekken' eerder op een bezigheid uit een slagerij lijkt, is het niet gebruiken van de eerste versnelling alleen maar in zéér uitzonderlijke omstandigheden aan te raden.
        Om te beletten dat de motor stil valt bij het vertrek in 'tweede', zul je meer gas moeten geven, zodat je wielen mogelijk nog meer gaan doorslippen.
        Bovendien belast je de koppeling er zwaarder mee, met risico op een (peperdure) verbrande koppeling tot gevolg.
        Deze tip lijkt eerder op een gebruik uit de (vorige) vorige eeuw, toen vele auto's nog geen synchromesh hadden op de eerste en tweede versnelling, je moest dan met 'dubbele ontkoppeling' schakelen om gekraak te voorkomen.
      • "Bij een auto met automatische versnelling tijdens het remmen de hendel in "neutraal". In "drive" stand blijven de aangedreven wielen lichtjes draaien terwijl de twee andere wielen reeds geblokkeerd zijn, dat verlengt de remafstand."
        Dit is de domste van alle 'tips'!
        Sommige automaten krijgen te weinig smering wanneer je ze al rijdend in neutraal zet, je brengt dan een heel dure bak in gevaar!
        Bovendien heeft een automaat enige tijd nodig om 'in' en 'uit' versnelling te schakelen, je kunt op die manier nooit je wielen onder controle krijgen!
        Dat een automaat de wielen 'lichtjes' zou laten draaien terwijl de niet-aangedrerven wielen geblokkeerd zijn is onzin, en bovendien moet je ten alle tijde voorkomen dat je wielen blokkeren, so what's the point?

    Ook de opmerking dat 'winterbanden geen sneeuwbanden zijn' moet met een korrel (strooi?) zout genomen worden.
    In wezen zijn alle sneeuwbanden winterbanden, zoveel is zeker. Dat er een onderscheid bestaat in profiel is een punt waarover gediscussieerd kan worden.

    Winterbanden hebben meestal en grover profiel dan zomerbanden, en ze hebben in ieder geval een andere rubbersamenstelling, waarbij het loopvlak zachter blijft bij temperaturen onder de 7°C.

    Echte open-profielbanden, de z.g. M+S banden, zijn misschien beter in de sneeuw, maar ze maken meer lawaai bij het rijden, zorgen voor een hoger verbruik, bieden minder grip op droog en nat wegdek en zijn bovendien niet in alle bandenmaten verkrijgbaar. Dit type band is eerder bedoelt voor voertuigen die vaak off-road gaan en niet voor de eerste de beste personenauto. Een  'gewone' winterband is in ieder geval veiliger bij winterweer, sneeuw of geen sneeuw, dan een zomerband!

     

    Zoals bij alles is er ook maar één goed advies bij sneeuw en ander ongemak: voorzichtig rijden en vooral afstand houden!










    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl